تفاوت نام های خاص و نام های بامعنی(مفهومی) به عنوان نام برند

در خصوص نام برند یا نام کسب و کار، دو دسته کلی از اسامی وجود دارند :

1- اسامی خاص (specific names) اسامی هستند که به خودی خود هیچ معنی و مفهوم خاصی ندارند و هیچ تصویر یا حس خاصی را در ذهن افراد ایجاد نمی کنند. بنابراین این نوع از اسامی اصولاً نمی توانند اطلاعاتی را در مورد حوزه کسب و کار به مخاطب انتقال دهند.

2- اسامی با معنی (مفهومی) (meaningfull names) اسامی هستند که دارای معنی مشخصی هستند و هر شخص با نگاه به این اسامی متوجه مفهوم اصلی آنها می شود. لذا این اسامی، یک تصویر و حس نسبت به آن کسب و کار در ذهن مخاطب ایجاد می کنند.
مزیت بزرگ اسامی مفهومی این است که می توانیم اطلاعاتی را در مورد حیطه کسب و کار و خدمات خود به مخاطبین منتقل کنیم و این باعث می شود احتمال اینکه افراد نام برند ما را به خاطر بسپارند و کسب و کار ما را به دیگران هم معرفی کنند افزایش یابد.

توجه : استفاده از "اسامی خاص" به عنوان نام برند و اسم کسب و کار دارای محدودیت های زیر می باشند:

1- به خاطر سپردن اسامی خاص برای افراد دشوار است و لذا احتمال دهان به دهان شدن و معرفی برند شما به افراد دیگر کم است.
فرض کنید که می خواهید یک شرکت در زمینه فروش خدمات هاست و سرور راه اندازی کنید. به عنوان مثال اسم خاصی مانند لیارا به راحتی در حافظه افراد باقی نمی ماند!
اما در مقابل، اسامی بامعنی که حاوی کلمه کلیدی هستند مانند هاست نگار و یا میهن وب هاست بسیار راحت تر در ذهن مخاطب باقی می مانند.

2- برای جا انداختن اسامی خاص در ذهن افراد باید تبلیغات بسیار گسترده و مداوم انجام دهید. برندهایی مانند snapp با هزینه های بسیار هنگفت و تبلیغات دائمی در سراسر کشور و رسانه های مختلف توانسته اند به مرور و در طی سالها نام خود را در ذهن مخاطبین جا بیندازند. اگر تمایل به استفاده از اسامی خاص دارید، باید این سوال را از خود بپرسید که آیا شما امکان و توانایی انجام چنین هزینه هایی را در حد چنین شرکت هایی دارید؟

3- یکی از عواملی که در رتبه سایت شما در لیست نتایج گوگل تاثیر دارد "وجود کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار شما در نام دامنه تان" می باشد. با توجه به اینکه در اسامی خاصی مانند لیارا، کلمه کلیدی کسب و کار در این نام خاص وجود ندارد تاثیر مثبت کلمه کلیدی در نتایج جستجوی گوگل را از دست می دهید. البته لازم به ذکر است که برای اخذ رتبه در نتایج جستجوی گوگل بیش از 200 پارامتر وجود دارد که صرفاً یکی از آنها وجود کلمه کلیدی در نام دامنه می باشد.

با توجه به نکات فوق، پیشنهاد ما برای نام برند، استفاده از اسامی بامعنی (مفهومی) به جای اسامی خاص می باشد.
البته به این نکته توجه کنید که منظور ما، "اسامی بامعنی هستند که مقداری از خاص بودن هم در آنها ایجاد کرده باشیم" که این ایده آل ترین حالت است.
به عنوان مثال برندی مانند هاست نگار نمونه یک اسم بامعنی و ایده آل است که میزانی از خاص بودن هم در آن وجود دارد.
اما نام هایی که توسط اضافه کردن کلمات خیلی عمومی ایجاد شده اند مثلا اضافه کردن لغت عمومی "ایران" به عنوان پیشوند و ایجاد اسمی مانند "ایران سرور" اگر چه اسمی با معنی است اما گزینه مناسبی نمی باشد زیرا هیچ میزان از خاص بودن در آن وجود ندارد و برندهای بسیار زیادی مشابه آن وجود خواهند داشت.

/* ************************************************************************** */