قوانین نامگذاری برند

نام تجاری (برند) چیست؟

نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد.

قوانین و محدودیت های نام برند

توجه: در حین مطالعه قوانین زیر احتمالاً مثال هایی از برندهای مختلف به ذهنتان خطور می کند که قوانین زیر در مورد آنها اعمال نشده است. دلیل این موضوع این است که آن برندها در سال های قبل ثبت شده اند و در آن زمان، قوانین و سخت گیری های حال حاضر وجود نداشته است و در سال های اخیر قوانین و محدودیت های جدیدی در خصوص نامگذاری برند اعمال شده است که لیست قوانین حال حاضر به شرح زیر می باشند.

نام های تجاری غیر قابل ثبت و کلمات غیر مجاز در نام برند

واژه‌های لاتین و دارای ریشه غیر فارسی

اگر بخواهید در نام برند خود از کلمات لاتین استفاده کنید (و یا کلمه فارسی باشد اما بخواهید با حروف انگلیسی درج کنید) نیاز به داشتن "کارت بازرگانی" می باشد لذا در حالت کلی می توان گفت برای اکثر افراد استفاده از کلمات انگلیسی در نام برند امکان پذیر نمی باشد.
(توجه: در مورد نام شرکت، در نام شرکت کلاً نمی توان از کلمات غیر فارسی و لاتین استفاده کرد)

توجه: در طبقه بندی 35 تا 45 برندها که مربوط به موارد خدماتی هستند، حتی با داشتن کارت بازرگانی نیز نمی توان از لغات لاتین در نام برند استفاده کرد و درخواست رد خواهد شد.

واژه های عام

استفاده از کلمات عام به تنهایی امکان ثبت ندارد. مثل: دفتر، گوشی، موبایل، میز، لبنیات
برای مثال، اگر مجموعه شما در زمینه تولید "لبنیات" فعالیت دارد و بخواهید نام برند خود را صرفاً «گروه تولید لبنیات» بگذارید تقاضانامه ثبت این برند، رد خواهد شد چون لبنیات واژه‌ ای عام برای این محصول است. و هیچ اسم خاص و کلمه خاصو متمایز کننده از برندهای دیگر استفاده نکرده اید.

نام هایی که نتواند کالا یا خدمات شما را از کالا و خدمات یک برند دیگر متمایز سازد.

شبیه یا ترجمه یک نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران است‌.
اگر نام انتخابی شما 50 درصد شبیه به نام های تجاری افراد دیگر باشد احتمال ثبت برند را به شدت کم می کند
همان نام و یا مشابه آن در گذشته برای خدمات دیگری (خدمات غیر مشابه) غیرمشابه ثبت و شناخته شده باشد و ثبت آن به منافع مالک برند قبلی صدمه بزند.

واژه‌های توصیف کننده کیفیت محصول

اینها کلماتی هستند که معمولاً در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند و بیانگر کیفیت کالا یا خدمات هستند.
برای مثال امروزه استفاده از کلمه "شیرین" در برند تولید کنندگان شیرینی یا شکلات و امثال آن قابل قبول نخواهد بود چون کلمات عامی هستند که محصول را توصیف می‌کند.
همچنین استفاده از واژه های کیفی مانند "سریع"، "خوب"، "خوشمزه"، "مرغوب"، "شور"، "شیرین"، "راحت"، "زیبا"، "بهترین"، "کلاسیک"، به احتمال زیاد رد خواهند شد مگر در شرایط خاص.

اعداد

در نام برند استفاده از اعداد مورد پذیرش نیست مگر اینکه با حروف نوشته شود مثلا استفاده از هفت به جای عدد 7 مثلا سون هاست قابل قبول است اما 7هاست خیر.

نام شعرا، دانشمندان، ورزشکاران، مشاهیر و افراد معروف معاصر

از نام افراد مشهور نمی توانید در نام برند خود استفاده کنید.

واژه های گمراه کننده (فریب دهنده)

لغات یا علائمی که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصولات یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند.
برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی (مانند کره حیوانی) مرتبط است.

نام های خلاف اخلاق و عفت عمومی

کلماتی مانند آشوبگران، مخدر، نادان بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اجتماعی و مذهبی که عموماً پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان نام تجاری قابل ثبت نیستند.

اسم کشور

اسم کشور مثلا کلمه "ایران" در نام برند قابل استفاده نمی باشد.
شرکت ایران خودرو جزو موارد استثنا می باشد که توانسته است از نام ایران در برند خود استفاده کند.

برخی نکات جانبی در خصوص ثبت نام برند

به دلیل افزایش تعداد برندهایی که در برخی از محصولات مانند لوازم خانگی، انواع نوشیدنی و مواد غذایی، ثبت می شوند، کارشناسان سامانه مالکیت معنوی در خصوص اسامی برندی که برای این محصولات و طبقه بندی ها ارائه می شوند سخت گیری های زیادی را اعمال می کنند لذا ایجاد نام برند برای چنین محصولاتی دشوارتر است و به تخصص، تجربه و زمان بیشتری نیاز دارد.

بعد از ثبت برند، "ثبت اضافه طبقات" نیز امکان پذیر است.
بهتر است برای برندتان نامی انتخاب شود که دامنه فعالیت شما را محدود نکند مثلا برند دامداران بیان کننده فراورده های دامی است و مثلا مناسب تولید نوشابه، دلستر، کیک و غیره نمی باشد.

اگر این احتمال وجود دارد که محصولات برند شما در آینده به کشورهای دیگر نیز عرضه شوند باید نام برند با دقت و بررسی بیشتری انتخاب شود و نام آن برند در زبان های دیگر دارای معنی نامناسبی نباشد مثلا آب معدنی "الموت" در کشورهای عربی با مشکل مواجه شد زیرا در زبان عربی به معنی مرگ می باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله اسم برای برند لباس را هم مطالعه کنید.