قوانین نامگذاری برند

نام تجاری (برند) چیست؟

نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص‌کننده شخص حقیقی یا شخص حقوقی (شرکت، موسسه و نظایر آن) باشد.

قوانین و محدودیت های نام برند

توجه: در حین مطالعه قوانین زیر احتمالاً مثال هایی از برندهای مختلف به ذهنتان خطور می کند که قوانین زیر در مورد آنها اعمال نشده است. دلیل این موضوع این است که آن برندها در سال های قبل ثبت شده اند و در سال های اخیر قوانین و محدودیت های جدیدی در خصوص نامگذاری برند اعمال شده است که لیست قوانین حال حاضر به شرح زیر می باشند.

نام های تجاری غیر قابل ثبت

1- واژه های عام

استفاده از کلمات عام به تنهایی امکان ثبت ندارد. مثل: دفتر، گوشی، میز
برای مثال، اگر شرکت شما در زمینه تولید میز فعالیت دارد و بخواهید از کلمه «میز» در نام برند استفاده کنید تقاضانامه ثبت این علامت رد خواهد شد چون «میز» واژه‌ ای عام برای این محصول است.

2- اعداد

در نام برند استفاده از اعداد مورد پذیرش نیست مگر اینکه با حروف نوشته شود مثلا استفاده از هفت به جای عدد 7 مثلا سون هاست قابل قبول است اما 7هاست خیر.

3- نام شعرا، دانشمندان، ورزشکاران، مشاهیر و افراد معروف :

از نام افراد مشهور نمی توانید در نام برند خود استفاده کنید.

4- واژه‌های توصیف کننده کیفیت محصول

اینها کلماتی هستند که معمولاً در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می‌روند. و بیانگر کیفیت کالا یا خدمات هستند
برای مثال امروزه استفاده از کلمه "شیرین" در برند شرکت تولید کننده شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می‌کند.
همچنین استفاده از واژه های کیفی مانند "سریع"، "خوب"، "خوشمزه"، "بهترین"، "کلاسیک"، به احتمال زیاد رد خواهند شد مگر در شرایط خاص.

بنابراین طبق قوانین فعلی ثبت برند، به عنوان مثال استفاده از لغات "مرغوب" در نام برند یک شرکت مواد غذایی امکان پذیر نمی باشد.

به دلیل افزایش برند و نام تجاری در برخی از محصولات مانند لوازم خانگی، انواع نوشیدنی و مواد غذایی، انتخاب نام مناسب برای برند کمی دشوار است و با سخت گیری هایی همراه است.

5- واژه‌های لاتین و دارای ریشه غیر فارسی

جهت ثبت برند لاتین چه کلمه مورد نظر فارسی بوده و با فونت لاتین نوشته شود و یا اینکه خود کلمه ریشه لاتین داشته باشد ، نیاز به داشتن "کارت بازرگانی" می باشد.

6- واژه های گمراه کننده (فریب دهنده)

لغات یا علائمی که مصرف کننده را نسبت به ماهیت، کیفیت یا مبداء جغرافیایی محصولات یا خدمات یا خصوصیات آنها گمراه می‌کند یا فریب می‌دهند.
برای مثال، عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی (مانند کره حیوانی) مرتبط است.

7- نام هایی که نتواند کالاها یا خدمات یک مؤسسه را از کالاها و خدمات مؤسسه دیگر متمایز سازد.

شبیه یا ترجمه یک نام تجاری باشد که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به مؤسسه دیگری در ایران است‌.
اگر نام انتخابی شما 50 درصد شبیه به نام های تجاری افراد دیگر باشد احتمال ثبت برند را به شدت کم می کند
همان نام و یا مشابه آن در گذشته برای خدمات دیگری (خدمات غیر مشابه) غیرمشابه ثبت و شناخته شده باشد و ثبت آن به منافع مالک برند قبلی صدمه بزند.

8- نام هایی که خلاف اخلاق و عفت هستند

بطور کلی کلمات یا تصاویری که موازین و هنجارهای اجتماعی و مذهبی که عموماً پذیرفته شده‌اند را نقض کنند بعنوان نام تجاری قابل ثبت نیستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله اسم برای برند لباس را هم مطالعه کنید.