انتخاب اسم زیبا برای فروشگاه اینترنتی

راهنمای انتخاب اسم برای فروشگاه اینترنتی

امروزه با توجه به رواج انواع سایت های فروشگاهی، انتخاب اسم برای فروشگاه اینترنتی یکی از دغدغه های اصلی کسانی است که می خواهند یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنند و در این حوزه شروع به کار کنند.

همانطور که مشاهده می کنیم همه روزه فروشگاه های اینترنتی زیادی راه اندازی می شوند. در چنین بازار رقابتی باید همه تکنیک های کوچک و بزرگ را به کار ببریم تا بتوانیم مشتریان بیشتری را به سایت و کسب و کار خود جذب کنیم. یکی از این تکنیک ها انتخاب یک نام مناسب برای کسب و کار اینترنتی مان است. این موضوع یکی از عوامل موثر در میزان موفقیت سایت های فروشگاهی است.

برای افرادی که در زمینه انتخاب اسم سایت و کسب و کار آگاهی های لازم را ندارند انتخاب نام برای سایت فروشگاهی امری ساده به نظر می رسد اما در این مقاله متوجه خواهید شد که اتفاقاً فرایندی پیچیده است که ابعاد مختلفی داشته و مستلزم مطالعه و افزایش آگاهی می باشد.

نکات مهم در انتخاب نام برای فروشگاه اینترنتی

در ادامه 15 نکته و تکنیک طلایی و بسیار با ارزش را بیان خواهیم کرد.
پیشنهاد می کنیم خط به خط این مقاله را با دقت مطالعه نمایید.
موارد زیر را با توجه به ترتیب صحیحی که می بایست انجام دهید ارائه کرده ایم.

1- با پاسخ به چند سوال کلیدی ایده های خوبی پیدا می کنید.

چند سوال مهم راجع به فروشگاه اینترنتی

برای شروع سوالات زیر را از خود بپرسید و به آنها پاسخ دهید و پاسخ ها را یادداشت نمایید :

  • حوزه فعالیت سایت فروش اینترنی من دقیقاً چیست؟
  • کدام کالاها و محصولات من احتمال فروش بیشتری دارند؟
  • مخاطبین هدف من و مشتریان فروشگاهم بیشتر چه قشری از جامعه هستند؟
  • مزایای فروشگاه اینترنتی من نسب به رقبا چه خواهد بود و به چه دلیل از من خرید خواهند کنند؟
  • کسب و کار آنلاین من چه ویژگی های خاص و برجسته ای دارد؟

پاسخ سوالات فوق را روی یک برگه یادداشت کنید.
نگاه به پاسخ هایی که یادداشت کرده اید کمک میکند لغات مناسب حوزه کسب و کارتان به ذهنتان خطور کنند و این امر منجر به یافتن ایده برای اسم فروشگاه اینترنتی خواهد شد.

2- تحقیق بازار انجام دهید و رقبای فروشگاه آنلاین خود را شناسایی کنید.

شناسایی رقباء فروشگاه اینترنتی

در مرحله بعد یک تحقیق بازار گسترده انجام دهید تا رقیبان اصلی خود را شناسایی کنید و ببینید که آنها از چه نام هایی برای سایت خود استفاده کرده اند. حال شما باید بر روی خلق نام هایی کاملاً متفاوت از نام آنها شروع به کار نمایید.

مثلاً فرض کنید می خواهید یک سایت فروشگاهی در زمینه فروش آنلاین کفش راه اندازی کنید. برای پیدا کردن لیست رقبای اینترنتی خود می توانید در موتور جستجوی گوگل عباراتی از قبیل “فروش آنلاین کفش”، “خرید اینترنتی کفش “و مانند آن را جستجو کنید و در چند صفحه اول گوگل لیست رقبا و نام سایت آنها را مشاهده می کنید.

3- نامی را انتخاب کنید که برای فروش در سایت های دیگر مشکل و مانعی نداشته باشد.

اگرچه احتمالاً در شروع کار تصمیم دارید محصولاتتان را فقط در سایت خودتان بفروشید اما ممکن است در آینده تصمیم بگیرید محصولات برند خود را در سایت های دیگر (مارکت های آنلاین) مانند دیجی کالا و زنبیل و اسنپ مارکت نیز به فروش برسانید لذا اسم فروشگاه اینترنتی که انتخاب می کنید نباید مشکلی برای فروش در سایر سایت ها داشته باشد.

4- از لغات مرتبط با حوزه فروش استفاده کنید.

به عنوان یک نکته میتوان گفت که اگر کلمات مرتبط با فروش را در اسم سایت فروشگاهی خود به کار ببرید خوب است (البته الزامی نیست). برخی از این کلمات عبارتند از :

sales
shop
kala
kharid

توجه داشته باشید استفاده از لغاتی مانند فروش که ممکن است به چند مدل نوشته شوند (مثلاً forush یا foroush یا foroosh ) را پیشنهاد نمی کنیم.

5- از لغات جذاب حیطه کسب و کار خود استفاده کنید.


                    از لغات جذاب استفاده کنید

خوب است نامی که انتخاب می کنید به گونه ای باشد که در نگاه اول مشتریان را به خود جذب کند و راجع به آن کمی مکث و تفکر کنند و احساس اولیه خوبی نسبت به محصولات و یا خدمات شما در آنها ایجاد کند.
طبق مطالعات انجام شده اکثر افراد نسبت به نام برندها و سایت ها احساس دارند!

مثلاً در زبان فارسی لغاتی مثل beh و behin لغاتی هستند که حس خوبی را به مخاطب منتقل می کنند و می توان از آنها برای ایجاد یک اسم زیبا برای فروشگاه اینترنتی استفاده کرد.

در حوزه های مختلف کسب و کار نیز لغات مناسبی وجود دارند که یک حس خوب را به مخاطبین آن حوزه منتقل می کنند.
مثلاً می توانید از کلماتی استفاده کنید که توصیف کننده ویژگی خوبی در مورد محصولات شما باشند.در بخش زیر به چند مثال اشاره می کنیم:

  • فروشگاه اینترنتی حوزه فروش پوشاک بچه می تواند از لغات کودکانه مانند nini یا baby در اسم سایت استفاده کند.
  • فروشگاه اینترنتی حوزه فروش مواد غذایی می تواند از لغت food و یا لغات جذابی مثل Fresh یا تازه و یا لغت تک tak استفاده کند که احساس خوبی را به مخاطب منتقل می کنند. به عنوان مثال برند تک ماکارون یا برند تک تک.
  • سایت فروشگاهی در زمینه فروش شیرینی جات می تواند از لغاتی که توصیف کننده بافت، مزه ، قیمت و محتویات شرینی ها هستند مثل تازه، نرم، شیرین، مزه، خوش استفاده کند. به عنوان مثال برند شیرین عسل از این تکنیک استفاده کرده است.
  • فروشگاه اینترنتی حوزه فروش کالاهای بهداشتی می تواند از لغاتی مانند پاک pak یا بهین behin استفاده کنند که حس مطلوبی را به مخاطب منتقل کنند.

6- کلمات جدید برای فروشگاه خود خلق کنید.


                    خلق کلمات جدید

کلمات موجود در حوزه کسب و کار خود را مقداری تغییر دهید و کلمه جدید ابداع کنید!
به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی ebay را در نظر بگیرید که اسم خود را از تغییر دادن کلمه buy به معنی خرید خلق کرده است.
همچنین در کشور خودمان نیز برند بایا Baya از تکنیک مشابهی استفاده کرده است.
از کلمات و نام های خلاقانه دیگر می توان به بامیلو اشاره کرد.

این سوالات را نیز از خود بپرسید:
1- آیا تلفظ کردن این اسم با صدای بلند برای دیگران آسان است؟
2- اولین حسی که پس از شنیدن این اسم به مخاطب (مشتری) منتقل می شود چیست؟
همه این نکات به پیدا کردن ایده کمک می کند.

7- از ترکیب کردن لغات کوتاه و هم ریتم استفاده کنید.

اگر دو لغتی که بابت ساخت اسم برای فروشگاه اینترنتی خود استفاده می کنید ریتم مشابهی داشته باشند به خاطر سپردن آن و پیدا کردن سایتتان برای افراد راحت تر خواهد.
برندهایی مثل  یک و یک ، زمزم ، چین چین ، مزمز ، اشی مشی از این تکنیک استفاده کرده اند. 

8- چند تکنیک برای ایجاد نام های خلاقانه به عنوان اسم فروشگاه اینترنتی.


                    خلق کلمات جدید
  • ترکیب (نام برند + حوزه فعالیت) مثل مارال چرم
  • ترکیب (یک صفت + حوزه فعالیت ) مثل شیرین عسل، نوین چرم، نیکو تن پوش
  • ترکیب (یک صفت + محصول اصلی) مثل زرماکارون ، تک ماکارون ، پارس خودرو
  • ترکیب (یک صفت + یک فعل مناسب ) مثل بهنوش ، بهران، به پرداخت
  • ترکیب (محصول اصلی یا نام برند + لغت ملی)  مثل کفش ملی

9- با مشتریان فعلی خود برای انتخاب نام مشورت کنید.

نظرسنجی از مشتریان فعلی فروشگاه
  • احتمالاً در حال حاضر که هنوز فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی نکرده اید مشتریان سنتی دارید و می توانید نام هایی که با رعایت نکات فوق انتخاب کرده اید را به آنها در میان بگذارید.
    سوالات زیر را از آنها بپرسید :
  • اولین احساسی که با شنیدن این اسم در شما ایجاد می شود چیست؟
  • آیا این نام در ذهن شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی قابل اطمینان قرار می گیرد؟
  • آیا این نام در ذهن شما انعکاس دهنده کیفیت بالای محصولات و خدمات خواهد بود؟

پاسخ های آنها کمک می کند بتوانید از بین اسامی که به آنها رسیده اید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

10- نام فروشگاه اینترنتی خود را طولانی و پیچیده قرار ندهید.

نام فروشگاه اینترنتی ساده و کوتاه باشد

همانطور که در بقیه مقالات سایت اشاره کرد ایم هر چه نام کسب و کار شما ساده تر و کوتاه تر باشد راحت تر در ذهن مشتری باقی مانده و آنرا راحت تر به یاد می آورند.
نام کوتاه در افزایش مشتریان بازگشتی شما اثرگذار است یعنی مشتریانی که قبلاً از شما خرید کرده بودند و بعد از مدتی مجدداً به سایت شما مراجعه می کنند.
اگر اسم سایت فروشگاهی شما طولانی و پیچیده باشد شانس انجام شدن تبلیغات دهان به دهان توسط مشتریان را نیز از دست خواهید داد.
اگر نام کسب و کارهای موفق دنیا در طول تاریخ را مرور کنید متوجه خواهید شد ویژگی خاصی که تقریباً در همه آنها وجود دارد کوتاه و ساده بودن اسم آنها است به عنوان مثال برندهایی مانند:
   Amazon، kodak ، apple  nike ، ebay ، IBM ، BMW  ، adidas
با اینکه نام این کسب و کارها کوتاه است اما بزرگترین بیزنس های جهانی محسوب می شوند!

11- از کلمات محدود کننده جهت ساختن اسم برای کسب و کار اینترنتی استفاده نکنید.

عدم استفاده از لغات محدود کننده

آینده نگر باشید!
ممکن است در آینده تصمیم بگیرید که در فروشگاه اینترنتی خود کالاهای مختلفی را به فروش برسانید لذا بهتر است از کلمات محدود کننده استفاده نکنید.
مثلاً سایت دیجی کالا در ابتدای فعالیت خود صرفاً تصمیم به فروش کالاهای دیجیتال داشته است و به همین دلیل از لغت دیجی استفاده کرد. اما در ادامه کسب و کار خود را گسترش داد و امروزه انواع کالاها و محصولات در آن به فروش می رسد. لذا بهتر بود از همان ابتدا از لغت دیگری که کالاهای مختلفی را شامل میشد استفاده میکرد.
برخی از افراد که قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارند تمام تمرکز خود را بر راه اندازی هرچه سریعتر سایت و شروع کسب درآمد قرار می دهند و لذا از آینده نگری و اتخاذ استراتژی های صحیح در خصوص رشد کسب و کار خود در آینده غافل می مانند.

12- استفاده از نام مکان یا شهر در اسم سایت فروشگاهی (فقط تحت شرایطی)

فروشگاه اینترنتی خود را به مکان خاص محدود نکنید

اگر فروشگاه اینترنتی شما قرار است فقط در شهر یا منطقه خاصی فعالیت داشته باشد و تصمیم به گسترش آن ندارید، می توانید نام آن منطقه را در اسم فروشگاه اینترنتی خود به کار ببرید.
مثلاً فروشگاه اینترنتی فروش اسباب بازی که فقط در محدوده کرج فعالیت میکند می تواند در نام سایت خود از کلمه karaj یا alborz استفاده کند. اما در کل پیشنهاد می شود که آینده نگر باشید و چنین محدودیت هایی را بر کسب و کار خود اعمال نکنید.

13- از لغات عمومی و صفات کلی استفاده نکنید.

بهتر است در صورت امکان به جای استفاده از کلمات بسیار کلی و عمومی (super generic) که در کسب و کار آنلاین زیاد استفاده می شوند از لغات خاص تر و خلاقانه تری استفاده کنید. مثلاً اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش قطعات الکترونیک دارید به احتمال زیاد رقبای شما از لغاتی مانند electronic و technology و مشابه آن در اسم سایت خود استفاده کرده اند. حال شما برای متفاوت بودن، یا کلاً از این لغات در نام سایت خود استفاده نکنید و یا آنها را با با خلاقیت تغییر دهید تا ترکیبی خلاقانه و منحصر به فرد ایجاد کنید.
می توانید از لغات و اسامی خاص تری استفاده کنید که احتمال استفاده از آنها توسط رقبایتان کمتر باشد. در برخی موارد می توانید از اسامی استفاده کنید که پشت آنها یک داستان تاریخی وجود دارد! به عنوان مثال برند Alibaba که بزرگترین فروشگاه اینترنتی در کشور چین است نام برند خود را از شخصیتی در قصه های هزار و یک شب الهام گرفته است. همچنین در کشور خودمان برند عالیس Alis نیز از همین تکنیک استفاده کرده است.

از نام های خاص استفاده کنید

یک مثال دیگر از اسامی خلاقانه، برند yoox است که یک فروشگاه اینترنتی در زمینه مد و پوشاک می باشد.
در نام این برند x و y بیانگر این است که محصولات این فروشگاه هم مرتبط با آقایان و هم مرتبط با خانوم ها می باشد.

14- دامنه های اینترنتی مرتبط با فروشگاه های اینترنتی را انتخاب و ثبت کنید.

اگرچه همواره پیشنهاد کرده ایم که اولیت شما ثبت یک دامنه com  باشد اما اگر به هر دلیل مجبور شدید دامنه ای غیر از com را ثبت کنید، از دامنه های مرتبط با سایت های فروشگاهی مانند پسوندهای store. یا  shop. استفاده کنید.

گام بعدی

پس از انتخاب اسم برای فروشگاه اینترنتی گام بعدی برای شروع کسب و کار راه اندازی یک وب سایت فروشگاهی است که در این خصوص ابزارها و سایت های مختلفی وجود دارند. در صورت نیاز به راه اندازی فروشگاه اینترنتی می توانید از سایت های فروشگاه ساز معتبر از جمله سایت وب پویا استفاده نمایید.

سخن آخر

قطعا پیدا کردن اسم سایت فروشگاهی که حائز ویژگی های ذکر شده در این مقاله باشد فرایند ساده ای نیست و گاه نیاز است که روزها و هفته ها تحقیق و بررسی انجام دهید.
بله صرفاً انتخاب یک اسم کار سختی نیست و می توانید در عرض چند دقیقه انجام شود اما پیدا کردن اسمی که حائز 15 مورد شرایط و ویژگی هایی که ذکر کردیم باشد فرایند پیچیده و زمان بری است. لذا اگر بدون مطالعه و یک شبه نامی برای کسب و کار اینترنتی خود انتخاب کرده اید بدانید که به احتمال 99% انتخاب صحیحی انجام نداده اید و در آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد.