انتخاب نام دامنه سایت

راهنمای انتخاب نام برای دامنه سایت

انتخاب نام مناسب برای دامنه سایت یکی از عوامل مهم در موفقیت هر کسب و کار است که می بایست قبل از شروع فعالیت رسمی سایت به درستی انجام شود. بسیاری از افراد از اهمیت این موضوع کاملاً بی اطلاع هستند و بدون مطالعه با یک انتخاب نامناسب، مقدمات شکست کسب و کار خود را رقم می زنند!
در بخش زیر به برخی از دلایل مهم بودن نام دامنه در کسب و کار اشاره می کنیم.

اهمیت انتخاب نام مناسب برای دامنه سایت

1- نام دامنه اولین چیزی است که کاربران از کسب و کار شما می بینند و با آن مواجه می شوند. این نام در شکل گیری احساس آنها نسبت به کسب و کار شما موثر است. یک نام خوب حس خوبی را در مخاطب ایجاد می کند و باعث تشویق او به مشاهده سایت شما می شود. اما یک نام دامنه نامناسب ممکن است کاربر را از مشاهده سایت و آشنایی با کسب و کارتان منصرف کند.
2- نام دامنه در سئو SEO سایت و کسب رتبه در موتورهای جستجو نیز تا حدی تاثیرگذار است زیرا وجود کلمه کلیدی keyword مرتبط با کسب و کار مربوطه در نام دامنه یک امتیاز مثبت محسوب می شود و در کسب رتبه در آن کلمه کلیدی تا حدی تاثیر مثبت دارد.
3- نام دامنه شما یک فرصت برای برندسازی و معرفی برندتان به دیگران است و می تواند توصیفی از برند شما باشد و به بیشتر شناخته شدن برندتان کمک کند.
4- اگر یک نام نامناسب برای دامنه سایت خود انتخاب کنید تغییر دادن آن در آینده باعث صدمات و نتایج منفی بر روی برند و رتبه شما در موتورهای جستجو خواهد شد و هزینه های اضافه ای در زمینه branding و SEO بر شما تحمیل خواهد کرد.

نکات مهم در انتخاب نام دامنه برای سایت

قبلاً در مقاله دامنه اینترنتی چیست توضیحات کاملی در خصوص مفهوم دامنه اینترنتی و کاربرد آن ارائه کردیم و در این مقاله می خواهیم یاد بگیریم که چگونه نام دامنه مناسب انتخاب یا در واقع خلق کنیم. 

در این بخش به 19 نکته بسیار مهم و اساسی اشاره می کنیم و توصیه می کنیم تمام نکات را به دقت تا انتها مطالعه نمایید.
عدم توجه به حتی یکی از نکاتی که در زیر توضیح داده ایم می تواند به یک انتخاب نامناسب و بروز مشکلات جدی در آینده کسب و کار شما منجر شود.


1- نام دامنه تا حد ممکن کوتاه و ساده باشد (Short & Simple)

نام دامنه باید حتی الامکان کوتاه و تک قسمتی باشد. در بسیاری از منابع توصیه شده که نام دامنه حداکثر 15 کاراکتر باشد. مزایای کوتاه و ساده بودن نام دامنه عبارتند از :

به خاطر سپردن آن برای افراد آسان تر است.

این باعث می شود که افراد راحت تر نام دامنه شما را به دیگران معرفی کنند.

تلفظ و spell کردن آن آسان تر است.

یک نام دامنه خوب باید به گونه ای باشد که تلفظ کردن آن هم آسان باشد. مثلاً زمانی که نام دامنه خود و یا ایمیل سایت خود را به یک شخص اعلام می کنید بیان آن آسان باشد. هرچه تلفظ یک نام دامنه آسانتر باشد به همان میزان احتمال به خاطر سپردن آن توسط افراد و احتمال معرفی آن به دیگران افزایش می یابد.

کوتاه بودن نام دامنه یکی از اصول انتخاب دامنه سایت است
نوشتن و تایپ کردن آن آسانتر است.

مخاطبین سایت شما باید بتوانند به راحتی و بدون دردسر نام دامنه شما را تایپ کنند. اگر برای صحیح نوشته شدن مجبورید آنرا برای اکثر افراد spell کنید به این معنی است که احتمالاً نام مناسبی انتخاب نکرده اید. به عنوان یک روش ساده می توانید نام دامنه خود را به چندین نفر بگویید و سپس از آنها بخواهید که آنرا برای شما تایپ کنند. اگر اکثر نفرات در تایپ کردن آن مشکل دارند پس نام مناسبی نیست.

همچنین هر چه نام دامنه سایت طولانی تر باشد احتمال تایپ اشتباه  (Typo) آن توسط کاربران و در نتیجه از دست رفتن ترافیک سایت بیشتر می شود.  همچنین از به کار بردن کلماتی که املاء مشابهی دارند و ممکن است به طرق مختلفی تایپ شوند خودداری کنید مثل khane  و khaneh . همچنین حتی الامکان از به کار بردن کاراکترهایی مانند  q ، x  و  ou و ph که باعث سختی یا دوگانگی تلفظ نام دامنه می شوند خودداری کنید.
اگر به اسامی برخی از معروفترین سایت های دنیا مانند IBM ، yahoo ، uber  ، bing توجه کنید می بینید سهولت در تلفظ و نوشته شدن، ویژگی مشترک همه آنهاست.

2- از به کاربردن اعداد در نام دامنه خودداری کنید.

دامنه های استاندارد معمولاً فاقد اعداد هستند. درج اعداد در بسیاری از موارد هم قشنگی نام دامنه را کاهش می دهد و هم به خاطر سپردن آن را برای کاربران دشوار می کند. ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشد اما در حالت کلی توصیه می شود در هنگام انتخاب نام دامنه برای سایت از اعداد استفاده نکنید.

3- از درج خط فاصله (خط تیره) در نام دامنه خودداری کنید.

توصیه می شود در نام دامنه هرگز از خط تیره (Hyphen) استفاده نکنید. زیرا دامنه های دارای خط تیره مستعد تایپ اشتباه توسط کاربران هستند و نیز به خاطر سپردن آن ها سخت می شود. به خصوص اگر شکل بدون خط تیره آن دامنه متعلق به یک سایت دیگر باشد به احتمال زیاد بسیاری از کاربرانتان به اشتباه به سایت رقیب متصل خواهند شد و ترافیک سایت خود را از دست خواهید داد. همچنین در برخی موارد وجود خط تیره در نام دامنه نشانه ای از دامین های اسپم Spam Domain است و ممکن است در ارسال ایمیل، دامین مقصد نتواند ایمیل های شما را دریافت کند.

4- از به کار بردن لغات دارای دو یا تعداد بیشتری کاراکتر انگلیسی یکسان کنار هم خودداری کنید.

نام هایی که دارای دو یا تعداد بیشتری کاراکتر انگلیسی به هم چسبیده هستند مستعد بروز اشتباه تایپی یا typo توسط کاربران هستند. مثلاً دامنه ای با نام presssport.com  مستعد اشتباه تایپ شدن توسط کاربران است.

شاید به این مطلب نیز علاقه مند باشید:
راهنمای انتخاب اسم برای پیج اینستاگرام

5- از درج کلماتی که به طرق مختلف spell و یا نوشته می شوند خودداری کنید.

مثلاً درج کلماتی مثل way و two مناسب نمی باشد. همچنین استفاده از کلماتی با املاء متفاوت از فرم صحیح آن کلمه کار صحیحی نیست و باعث کاهش اعتماد افراد نسبت به دامنه و سایت شما می شود و برخی تصور می کنند که سایت شما یک سایت جعلی phishing است. همه موارد فوق از نکات مهم در انتخاب نام دامنه سایت می باشند.

6- از درج نام یا نام خانوادگی خود در نام دامنه خودداری کنید.

به عنوان یک اصل کلی پیشنهاد می کنیم از نام یا نام خانوادگی خود در نام دامنه تان استفاده نکنید زیرا اولاً رسمیت و اعتبار دامنه و کسب و کارتان را در ذهن مخاطبین کاهش می دهد و ثانیاً به این روش دامنه شما منحصر به فرد نخواهد بود.
برخی افراد در دامنه های سایت های شخصی از نام یا نام خانوادگی خود در دامنه استفاده می کنند.
و یا در مواردی خاص افرادی که نام یا نام خانوادگی شان کلمات مناسبی است مثلاً کوتاه است و دارای یک ریتم و آهنگ خوب است از آن استفاده می کنند.
اما در هر حال فراموش نکنید که در این روش، نام دامنه شما هرگز منحصر به فرد نخواهد بود زیرا در کشور احتمالاً افراد زیادی با نام و فامیلی شما وجود دارند و ممکن است دامنه های مشابه ثبت نمایند.

7- کلمات جذاب و خوش لحن انتخاب کنید.

نام دامنه باید احساس خوبی را به مخاطب منتقل کند مثلاً کلماتی از جمله novin و behin و mehr و top و modern حس خوبی را به مخاطب منتقل می کنند. از درج اسامی که برای کاربران تداعی کننده رویدادهای ناگوار تاریخی هستند خودداری کنید.

8- استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه (خوب است اما باید ترکیب خلاقانه ای ایجاد کرد)


استفاده از کلمه کلیدی یکی از نکات مهم در انتخاب نام دامنه سایت است

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب نام دامنه سایت استفاده از کلمه کلیدی است.
با درج کلمه کلیدی در نام دامنه اولاً کاربر در نگاه اول متوجه زمینه کسب و کار شما می شود و باعث می شود مخاطبین هدفتان را راحت تر جذب کنید. ثانیاً به موتورهای جستجو، زمینه فعالیت سایت خود را اعلام کرده اید. لذا وجود کلمه کلیدی در نام دامنه تا حدی در رتبه سایت در نتایج جستجو تاثیر گذار است.
مثلاً اگر سایتی در زمینه خدمات طراحی سایت فعالیت می کند، می تواند از لغت web در نام دامنه خود استفاده کند.

هشدار: در نام دامنه خود نباید کلمه کلیدی را با لغات عمومی و رایج ترکیب کنید زیرا در اینصورت یک نام عمومی تولید کرده اید که منحصر به فرد نبوده و نیز مناسب برند سازی نیست و مشکلات زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد.
مثلاً اگر یک شرکت طراحی سایت هستید و می خواهید نام دامنه fastsitedesign  یا fast-site-design را انتخاب کنید، بدانید که یکی از بدترین نام های ممکن را انتخاب کرده اید!
رقبای زیادی با نام های مشابه مانند fastdesign یا fast-design یا site-fast-design می توانند شروع به فعالیت نمایند و کاربران زیادی به اشتباه به سایت های رقیب مراجعه خواهند کرد زیرا نام دامنه شما منحصر به فرد نبوده است.

در مثالی دیگر اگر زمینه فعالیت سایتی اتومبیل است یک نمونه نام دامنه خوب حاوی کلمه کلیدی که خلاقانه و منحصر به فرد هم هست میتواند carino.com باشد.
امروزه پیدا کردن نام دامنه ای که کلمه کلیدی کسب و کار شما در آن قرار داشته باشد و از قبل توسط دیگران ثبت نشده باشد دشوار است، لذا در اکثر موارد باید خلاقیت به خرج دهید و ترکیباتی خلاقانه و جدید ایجاد کنید. اگر قصد استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه دارید بهتر است آنرا در ابتدای نام دامنه قرار دهید تا اثر بهتری در سئو سایت داشته باشد.

9- از ابزارهای ایجاد نام دامنه (domain name generator) استفاده کنید.

طبق آمارها در حال حاضر حدود 360 میلیون دامنه ثبت شده در دنیا وجود دارد و با این اوصاف به نظر می رسد که اکثر دامنه های خوب و مناسب قبلاً توسط افراد دیگر ثبت و اشغال شده اند. اگر بخواهید شخصاً برای پیدا کردن ترکیبات منحصر به فرد که ویژگی های مناسبی که تا اینجا ذکر کردیم را داشته باشند اقدام کنید فرایندی بسیار زمان بر خواهد بود و ممکن است هفته ها و ماه ها طول بکشد. لذا می توانید از سایت های ارائه دهنده نام دامنه کمک بگیرید. این ابزارها ترکیبات مختلفی را به شما ارائه می دهند.

بهترین ابزار و موتور پیشنهاد دهنده نام دامنه برای کسب و کارهای ایرانی، سرویس اسم یار می باشد که بهترین و مناسب ترین لغات برای استفاده در نام دامنه سایت را در اختیار شما قرار می دهد.
سایت های خارجی هم در این زمینه وجود دارند مانند Nameboy و LeanDomainSearch اما این سایت ها صرفاً لغات انگلیسی و گاه پیچیده ای را ارائه می دهند که برای دامنه ها و سایت های ایرانی هرگز مفید و قابل استفاده نیستند.

10- آینده نگری یکی از اصول مهم انتخاب نام دامنه سایت است.

در انتخاب دامنه اینترنتی باید نگاه بلند مدت داشته باشید یعنی دامنه خود را محدود به یک زمینه فعالیت خاص نکنید بلکه با آینده نگری آنرا انتخاب کنید. مثلاً شخصی که در زمینه فروش لپ تاپ فعالیت می کند ممکن است دامنه ای با نام laptopshop.com را انتخاب کند اما این انتخاب توسعه پذیر و آینده نگرانه نیست زیرا ممکن است در آینده تصمیم بگیرد که فروش PC و سخت افزارهای دیگر را هم به کسب و کار خود اضافه کند. لذا انتخاب نام دیگری که مثلاً عبارت hardware در آن وجود داشته باشد انتخاب انعطاف پذیرتر و مناسب تری است.

مثال دیگر شرکتی که در حال حاضر فقط در زمینه ارائه خدمات SEO فعالیت میکند نام دامنه ای دارای کلمه کلیدی SEO را انتخاب کرده است اما اگر با آینده نگری به موضوع نگاه کنیم ممکن است این شرکت در آینده تصمیم بگیرد که خدمات مختلف دیگری نیز در زمینه digital marketing ارائه کند لذا بهتر است به جای لغت SEO لغت بهتر و توسعه پذیرتری را انتخاب کند.
انتقال صحیح یک سایت از دامنه فعلی به یک دامنه جدید می تواند فرایند دشواری باشد و باعث شود که رتبه و جایگاه سایت در موتورهای جستجو از دست برود لذا بهتر است از همان ابتدا دامینی را انتخاب کنید که انعطاف پذیر و توسعه پذیر بوده و زمینه های مختلف مرتبط با آن کسب و کار شما شامل شود.

11- نام دامنه غیرتکراری، منحصر به فرد و قابل برند سازی باشد.


قابلیت برندسازی یکی نکات مهم در انتخاب نام سایت است

یکی دیگر از اصول انتخاب نام دامنه سایت منحصر به فرد بودن نام انتخابی است.
مزیت یک نام دامنه منحصر به فرد که حتی اسامی نزدیک و مشابه آن نیز وجود نداشته باشند این است که به خوبی در ذهن مخاطبان باقی می ماند و برای بِرند شدن مناسب تر است.
اسامی که از عباراتی منحصر به فرد و خلاقانه تشکیل شده باشند قابلیت برندینگ (branding) بیشتری دارند. مثلاً لغت Amazon یک نام برند است که نسب به onlinebookshopt بسیار بهتر است و راحت تر در خاطر افراد باقی می ماند. به دامنه های منحصر به فرد دارای پتانسیل برند سازی brandable domain names گفته می شوند.

اما به نام های عمومی generic domain names گفته می شود که برای برندینگ مناسب نیستند. دامنه های brandable خاص تر هستند و رقابت بر روی چنین نام هایی یا وجود ندارد یا میزان آن خیلی کم است.
اما دامنه های عمومی که از کلمات رایج تشکیل شده اند رقابت در موردشان زیاد است و دامنه های مشابه زیادی وجود دارند که ممکن است توسط کاربران به اشتباه گرفته شوند و در نتیجه به اشتباه به سایت های رقیب متصل شوند.

مثلاً این سه دامنه عمومی را در نظر بگیرید:
musicdownload.com
downloadmusic.com
newmusicdownload
اینها هرگز نام های مناسبی نمی باشند زیرا در ذهن مخاطب تفاوت زیادی بین این سه نام دامنه وجود ندارد و همواره ممکن است توسط بسیاری از افراد به اشتباه به جای یکدیگر تایپ شوند.
نام های منحصر به فرد برند معمولاً کلماتی هستند که معنی خاصی ندارند مثلاً لغت Google یا yahoo و Bing و Uber و این شرکت ها خیالشان راحت است که رقبای آنها نامی مشابه نام برند آنها را برای برند خود استفاده نخواهند کرد.

12- نام دامنه مورد نظر قبلاً ثبت نشده باشد.

تکراری نبودن نام دامنه یکی از نکات مهم در انتخاب نام دامنه سایت است

قبل از انتخاب نام دامنه باید تحقیق کنید و مطمئن شوید که آن نام قبلاً توسط شخص دیگری در اینترنت و در شبکه های اجتماعی و نیز به عنوان برند در کشور خودتان ثبت نشده باشد.

  • برای بررسی آزاد بودن دامنۀ مورد نظر خود در اینترنت مطمئن شوید میتوانید از سرویس whois استفاده نمایید.
  • برای بررسی آزاد بودن آن نام در شبکه های اجتماعی مثلاً می توانید آن نام را در گوگل و نیز شبکه های اجتماعی مختلف مانند Twitter, Facebook, Instagram, سرچ کنید.
  • برای بررسی آزاد بودن برند و اطمینان از اینکه آن نام دامنه و یا مشابه آن قبلاً توسط شخص دیگری به عنوان برند ثبت نشده باشد می توانید تحقیق بازار trademark research انجام دهید و از سامانه هایی مانند سامانه اداره مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد استعلام بگیرید

از ثبت کردن دامنه هایی که قبلاً نام تجاری (trademark) برای آنها ثبت شده است اکیداً خودداری کنید.  انتخاب برندی که دقیقاً همان و یا مشابهش قبلاً ثبت شده باشد علاوه بر ایجاد سردرگمی برای کاربران مشکلات قانونی برای شما ایجاد می کند که رفع آنها هزینه های اضافه به شما تحمیل خواهد کرد. همچنین اگر به دلیل تشابه نام، کاربران سایت دیگری را به جای سایت شما اشتباه بگیرند و به آن متصل شوند قطعاً به ضرر شما خواهد بود.
بعد از انتخاب نام دامنه برای سایت بهتر است هرچه زودتر برند (نام تجاری) و لوگویتان را به صورت قانونی ثبت کنید.

13- ثبت دامنه com را در اولویت قرار دهید.

امروزه دامنه های سطح بالای (TDL) بسیار زیاد و متنوعی در اینترنت وجود دارند و قابل ثبت هستند. از دامنه های معروفی مانند com و org و net گرفته تا دامنه های جدیدی مانند pizza و blog و photography و Ninja.
با این حال همواره توصیه میشود دامنه اصلی تان دامنه com باشد زیرا در ذهن اکثر افراد این دامنه همچنان معتبرترین دامنه اینترنتی به شمار می رود و اکثر افراد ابتدا دامنه com در ذهنشان تداعی می شود و برای یافتن یک سایت در انتهای نام آن به طور پیشفرض پسوند com را درج میکنند. اگر پسوند سایت شما پسوندی غیر از com باشد احتمالش کم است که از بین صدها پسوند دیگر، افراد پسوند صحیح سایت شما را به یاد بیاورند.

به گزارش سایت w3techs  در حال حاضر حدود 51%  از کل دامنه های ثبت شده در جهان دامنه های com می باشند. توصیه ما این است که ابتدا ترجیحاً  یک دامنه com را ثبت کنید.
پسوندهای دیگری نیز مانند co و net و org و biz و edu و shop و Blog نیز دارند.
از دامنه های عجیب و غریب و ناشناخته مانند pizza یا club یا space و مانند آنها استفاده نکنید زیرا در ذهن بسیاری از افراد چنین دامنه هایی غیرقابل اعتماد هستند و اعتبار برند شما را کاهش می دهد. این موضوع نیز یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب نام سایت بود.

14- پسوند مناسب و مرتبط با فعالیت خود را ثبت کنید.

مرتبط بودن نوع دامنه با نوع کسب و کار یکی دیگر از اصول انتخاب نام دامنه برای سایت است.
اگر چه در پاراگراف بالا اشاره کردیم که همیشه ترجیحاً یک دامنه com را برای خود ثبت کنید اما در برخی موارد ممکن است دامنه com مناسبی که آزاد باشد پیدا نکنید زیرا دامنه com از قدیمی ترین دامنه های اینترنتی است که از ابتدای ظهور اینترنت ارائه شده است و لذا در طی سالیان متمادی دامنه های com مناسب و خوب توسط افراد مختلفی در سراسر جهان ثبت و اشغال شده اند لذا گاه مجبور می شوید از دامنه دیگری استفاده کنید.

البته گاه برخی افراد دامنه ای را که ثبت کرده اند< برای فروش قرار داده اند که می توانید آنرا از آن شخص خریداری کنید. به هر حال به هر دلیل اگر مجبور شدید یا تصمیم گرفتید دامنه ای غیر از com را ثبت کنید بهتر از دامنه های مرتبط با حوزه فعالیت خود استفاده کنید. مثلاً موسسات آموزشی بهتر است از دامنه edu استفاده کنند و یا شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی مثل ISP ها بهتر است از دامنه net استفاده  کنند.

15- دامنه را از یک شرکت معتبر و خوش سابقه خریداری و ثبت کنید.

شرکت هایی که خدمات ثبت دامنه را انجام میدهند Domain Registrar نام دارند. آنها در ازاء دریافت وجه به نمایندگی از شما دامنه تان را ثبت می کنند و سپس به شما در خصوص آن دامنه دسترسی کامل می دهند. بهتر است ابتدا تحقیق کرده و دامنه تان را در یک شرکت اینترنتی معتبر ثبت کنید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید و مثلاً به دلیل اشتباهات و یا سهل انگاری آن شرکت دامنه خود را از دست ندهید.
در دنیا شرکت های معتبر و با سابقه ای مثل GoDaddy ، Namecheap ، SiteGruond ، domain.com در زمینه ثبت دامنه وجود دارند.

دامنه را در یک شرکت معتبر ثبت کنید

16- دامنه را به صورت بلند مدت (چند ساله) ثبت کنید.

ثبت دامنه به صورت بلند مدت (مثلاً 5 ساله به جای 1 ساله) نیز یکی دیگر از نکات انتخاب دامنه مناسب برای سایت است و علاوه بر اینکه در افزایش اعتبار دامنه تاثیر دارد، دغدغه تمدید زود به زود آن را نیز از بین می برد و در سئو سایت و کسب رتبه در موتورهای جستجو نیز تاثیر مثبتی دارد.

17- در صورت امکان دامنه هایی که املاء آنها بسیار مشابه دامنه شما هستند را نیز خریداری کنید.

مثلاً اگر نام صحیح دامنه شما Licesne.ir است بهتر است دامنه Lisence.ir را هم خریداری کنید و آنرا به سایت اصلی خود ریدایرکت کنید. به عنوان مثالی دیگر اگر دامنه foodkhane.com را انتخاب کرده اید در صورت امکان دامنه foodkhaneh را نیز ثبت نمایید و آنرا به سایت اصلی خود ریدایرکت کنید تا کاربرانی که نام دامنه اصلی شما را به اشتباه به این صورت تایپ کرده اند نیز به سایت اصلی شما هدایت شوند و ترافیک آنها را از دست ندهید.

18- نام دامنه خود را در تمام شبکه های اجتماعی مورد نیاز نیز ثبت کنید.

پس از خرید و ثبت دامنه مد نظر هر چه سریعتر همان نام را در همه شبکه های اجتماعی خود نیز ثبت کنید. از نظر برند سازی حالت ایده ال این است که همان نام دامنه خود را به عنوان نام تمام شبکه های اجتماعی خود نیز ثبت و استفاده کنید و این نام ها یکسان باشند. این باعث می شود پیدا کردن کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی مختلف آسانتر باشد و علاقه مندان راحت تر بتوانند در محیط های مختلف شما را پیدا کرده و با شما ارتباط برقرار کنند.
لذا نحوه انتخاب نام دامنه سایت باید به گونه ای باشد که نام به دست آمده، برای استفاده به عنوان نام شبکه های اجتماعی نیز مناسب باشد.

اما چگونه در مدتی کوتاه بررسی کنیم که آیا دامنه مد نظرمان قبلاً در شبکه های اجتماعی مختلف ثبت شده است یا خیر؟ ابزارهای آنلاینی به این منظور وجود دارند که یکی از آنها وب سایت Knowem می باشد. در این سایت می توانید نام مد نظرتان را سرچ کنید و این ابزار در 25 شبکه اجتماعی معروف دنیا نام دامنه شما را جستجو میکند و آزاد بودن یا نبودن آنرا به شما اعلام می کند.

19- تا دیر نشده برای ثبت دامنه خود اقدام کنید.

اگر دامنه مطلوب و مد نظر خود را پیدا کردید بهتر هست هرچه زودتر آنرا ثبت کنید زیرا روزانه افراد زیادی در دنیا به دنبال دامنه های جذاب و قابل برند شدن هستند و روزانه صدها دامنه جدید در دنیا ثبت می شوند.
اسامی که برای شما جذاب و خوشایند هستند قطعاً برای بسیاری از افراد دیگر هم جذاب هستند لذا هرچه زمان بگذرد شانس پیدا کردن اسامی جذابی که اشغال نشده باشند کمتر می شود.
برخی افراد حتی اگر در حال حاضر هم به آن نام ها نیاز نداشته باشند، برای استفاده در آینده آن ها را برای خود رزرو و ثبت می کنند و در نتیجه ممکن است دامنه مورد نظر شما نیز توسط دیگران اشغال شود.

تکنیک های تکمیلی

توصیه می کنیم مقاله راهنمای انتخاب اسم زیبا برای سایت را نیز مطالعه نمائید.