اسم های زیبا برای سایت

انتخاب اسم های زیبا برای سایت

انتخاب اسم زیبا برای سایت از نیازهای مهم هر سایت قبل از شروع به فعالیت است.
امروزه به این دلیل که در هر شاخه ای از کسب و کار، بسیاری از اسامی جذاب توسط دیگران استفاده یا رزرو شده اند، پیدا کردن یک اسم جذاب و استاندارد هرگز فرایند آسانی نیست!
ما قبلاً در مقاله " راهنمای انتخاب نام برای دامنه سایت " لیستی از اصول مهم یک انتخاب مناسب را ارائه کردیم و حال در این مقاله نکاتی را برای انتخاب یک اسم زیبا و جذاب بیان می کنیم.

ضرورت انتخاب اسم زیبا برای سایت

با انتخاب یک اسم جذاب برای سایت که علاوه بر زیبایی استاندارد نیز باشد از جنبه های مختلفی در هزینه های بازاریابی و تبلیغات شما صرفه جویی خواهد شد و همچنین از بروز مشکلات در تبلیغات پیشگیری خواهد کرد.
افراد هوشمند و مدیران موفق هرگز نام سایت خود را با عجله و بدون بررسی انتخاب نمی کنند زیرا خوب می دانند که انتخاب یک اسم نامناسب و غیر استاندارد، مشکلات زیادی را در آینده ای نزدیک برای آن کسب و کار ایجاد خوهد کرد و تا حدی که این افراد مجبور به تغییر اسم سایت و نام تجاری خود می شوند و متحمل هزینه های بسیار زیاد خواهند شد.

نکات مهم و تکنیک هایی برای خلق اسامی جذاب برای سایت

در این بخش 18 تکنیک مهم در خصوص انتخاب یک نام مناسب و زیبا بیان خواهیم کرد.

1- ساده و کوتاه بودن اسم سایت بسیار مهم است.

در اسم سایت می بایست تا حد ممکن از کلمات ساده ای که دارای یک املاء ساده و مشخص هستند استفاده شود. اسامی ساده هم روان تلفظ می شوند و هم کوتاه بودن باعث زیباتر شدن اسم می شود.
به عنوان مثال قطعاً شما هم تایید می کنید که اسامی از carpino و tapsi و snap بسیار زیباتر و مناسب تر از اسمی مانند onlinetaxiservice هستند.
مزیت بعدی کوتاه بودن اسم سایت این است که کاربران راحت تر می توانند بدون نیاز به سرچ، مستقیماً آنرا در نوار آدرس مرورگر وارد کرده و به سایت شما متصل شوند.
همچنین اسامی کوتاه search-friendly هستند و جستجوی آنها در موتورهای جستجو برای کاربران آسان تر است.
مزیت بعدی این است که راحت تر در ذهن افراد باقی می مانند.
اسامی مانند moz و google و msn  و baya و … را در نظر بگیرید. هم اسامی کوتاه هستند و هم به راحتی در خاطر اکثر افراد باقی می مانند.

همچنین دقت کنید که نام سایت شما قرار است در هدر سایتتان قرار بگیرند و هر چه کوتاه تر باشند جلوه زیباتری به هدر سایت می دهد.

2- از کلمات زیبا و خوش آهنگ در اسم سایت استفاده کنید.

کلمات زیبا در اسم سایت

به عنوان مثال در زبان فارسی به کار بردن کلماتی مانند novin ، behin ، mehr و موارد مشابه در نام سایت، باعث زیبا شدن آن می شوند.
به عنوان یک تکنیک دیگر، ترکیب کردن برخی از کلماتی که تلفظ اولین حرف آنها ریتم مشابهی دارند، ترکیب خوش آهنگی را تشکیل می دهند مثل Golden Group.
به خاطر داشته باشید که قرار نیست نام سایت شما فقط در مرورگرها وارد شود و یا فقط در موتورهای جستجو سرچ شود، بلکه قرار است همین نام به عنوان برند شما نیز شناخته شود و در آینده افراد مختلف آنرا تلفظ کنند و یا در تبلیغات مختلف و شاید در تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و غیره برای حجم زیادی از مخاطبین بیان شود.
لذا بررسی کنید آیا نامی که در نظر گرفته اید می تواند به عنوان یک نام تجاری زیبا به دیگران معرفی شود؟

همانطور که در یکی دیگر از مقالات سایت اشاره کردیم بهتر است همان اسمی که برای سایتتان انتخاب می کنید را به عنوان اسم کسب و کار خود در شبکه های اجتماعی نیز استفاده کنید لذا بررسی کنید آیا آن اسم به عنوان اسم شبکه های اجتماعی هم زیبا و مناسب خواهد بود؟

پیشنهاد می کنیم بعد از اتمام مطالعه این مقاله، راهنمای انتخاب اسم برای پیج اینستاگرام را هم حتماً مطالعه کنید.

3- با تغییر دادن برخی کلمات، کلمه جدید و جذاب خلق کنید!

کلمات موجود در حوزه کسب و کار خود را مقداری تغییر دهید و کلمات جدید خلق کنید.
به عنوان مثال در کشور خودمان شرکت هایی مانند namasha ، tapsi ، filimo ،  baya از همین تکنیک استفاده کرده اند.

4- از نام های تصویری استفاده کنید.

منظور از نام های تصویری اسامی هستند که با شنیدن آنها یک تصویر در ذهن مخاطب تداعی و ترسیم می شود.
لذا چه خوب است از کلمه ای استفاده کنیم که تصویر مطلوبی را در ذهن مخاطب ایجاد کرده و حس مثبتی را به او منتقل کند.
مثلاً استفاده از نام گُل ها و یا نام هایی که یادآور وقایع خوب تاریخی هستند.
همچنین برخی از لغات زبان انگلیسی نیز چنین خصوصیاتی دارند که مثال هایی از آن عبارتند از :

happy (خوشحال)
grand (باشکوه)
king (سلطان)
Hero (قهرمان)
Expert ( متخصص)
Pro (حرفه ای)
Master (اصلی)

اما در مقابل از به کار بردن کلماتی که در ذهن مخاطب تداعی کننده ترس، بیماری، فقر، خشونت، جنگ و وقایع نامطلوب تاریخی باشد خودداری کنید.
به عنوان مثال استفاده از لغاتی مانند war یا attack یا Fear  هرگز توصیه نمی شود.
همچنین به کار بردن لغات فینگیلیشی که بار منفی دارند مانند atash (آتش) توصیه نمی شود.

5- از صفات و لغات توصیفی مناسب استفاده کنید.

این مورد نیز مشابه مورد قبل است و به عنوان نمونه لغات زیر و نظایر آنها را می توان با مقداری خلاقیت برای ساخت اسم های زیبا برای سایت استفاده کرد:

top (برتر)
best (بهترین)
cool (جالب)
fast ( سریع)
modern (جدید)
smart (باهوش)
Elegant (زیبا)

به عنوان مثال اگر سایت شما در زمینه ارائه محصولات بهداشتی فعالیت می کند استفاده از لغتی مانند
پاک pak یا تمیز tamiz  بسیار مناسب خواهد بود و حس خوبی را به مخاطب منتقل می کند.
شرکت هایی مثل بهنوش و خوشگوار نیز از همین تکنیک برای نامگذاری خود استفاده کرده اند.
اگر کمی فکر کنید نمونه های بسیار زیادی را در دنیای اطراف خود خواهید یافت.

6- استفاده از تکنیک portmanteau برای ابداع اسامی جدید.

ترکیب کردن لغات برای ایجاد اسم های زیبا برای سایت

این لغت به معنی ترکیب کردن دو لغت و ابداع عبارتی جدید است.
مزیت این روش این است که احتمال اینکه لغت به دست آمده توسط شخص دیگری ثبت و استفاده شده باشد به شدت کم است و چنین ترکیبات خلاقانه ای (به شرطی که بقیه ویژگی های مطلوب را داشته باشند) برای برندسازی نیز مناسب تر هستند.
برای استفاده از این تکنیک هر بار دو لغت از لغات مرتبط با حوزه کسب و کار خود را انتخاب کنید. سپس آنها را به نحو مناسبی با یکدیگر ترکیب کرده و بعضی از بخش های آن دو لغت را حذف کنید تا لغت جدید مناسب و خوش آهنگی به دست آید.

به عنوان مثال لغت phablet که از ترکیب دو لغت phone و tablet به وجود آمده است مثال خوبی از این تکنیک می باشد. بدیهی است که تضمینی نیست که خروجی هر دو لغتی، یک ترکیب مناسب باشد لذا می بایست وقت صرف کرده و لغات مختلفی را امتحان نمایید.
اگر ترکیبات دو کلمه ای خلق می کنید بهتر است به گونه ای باشند که به خاطر سپردن هر دو کلمه برای مخاطبین آسان باشد.

7- استفاده از پسوندها و پیشوندها جهت خلق اسم های زیبا برای سایت

به عنوان مثال سایت ایرانی downloadly را در نظر بگیرید که از پسوند خلاقانه لی ly در انتهای لغت دانلود استفاده کرده است و یا سایت webzi که از پسوند zi در انتهای لغت web استفاده کرده است.

یک مثال خوب دیگر در خصوص انتخاب اسم خلاقانه، سایت digiadfa.com است که در زمینه نیازمندی های دیجیتال فعال می باشد. نام انتخابی این سایت هم کوتاه بوده و هم با کسب و کارش مرتبط است و نمونه یک انتخاب مناسب می باشد.

سعی کنید در نام سایت خود از حروفی که تلفظ آنها زیباتر است استفاده کنید.
مثلاً حروفی از قبیل b  ، d ، k ، m ، n  ، p ، s ، t در هنگام تلفظ خوش آهنگ تر هستند
و در مقابل حروفی مانند  g ، q ،  z  در هنگام تلفظ زیبایی کمتری دارند.

به عنوان یک تکنیک دیگر برخی افراد به ابتدای یک اسم، کاراکتر دیگری مثل e را اضافه میکنند و نامی مانند
emusic.com خلق می شود و یا کاراکتر u را اضافه می کنند و نامی مانند ubook.com ایجاد می شود.
و یا عباراتی مثل go یا my یا up و مشابه آنها را به ابتدای اسم اضافه میکنند مانند upmusic.com


8- کمک گرفتن از لغات زبان های دیگر برای خلق اسامی جدید

استفاده از لغات زبان های دیگر برای ابداع اسم سایت

اگر در یافتن نام مورد نظر خود با محدودیت مواجه هستید و همه اسامی مد نظرتان توسط دیگران ثبت و استفاده شده اند، میتوانید به سراغ زبان های دیگر بروید. کلماتی را از زبان های دیگر مانند لاتین، فرانسوی، اسپانیولی، ایتالیایی و غیره به کلمه مورد نظر خود اضافه کنید.
به عنوان مثال برای خلق اسامی جدید و منحصر به فرد می توان از لغت ایتالیایی bella که به معنی زیبا می باشد
و یا لغت molto که به معنی زیاد می باشد و یا لغت nova که به معنی جدید یا همان new است استفاده کرد.

9- یک پسوند زیبا برای سایت خود استفاده کنید.

در مقالات قبلی سایت توضیح دادیم که به دلایل زیادی همواره پیشنهاد می کنیم در صورت امکان حتماً یک دامنه com برای کسب و کار خود ثبت کنید اما به هر دلیل اگر مجبور شدید پسوند دیگری را برای سایت خود انتخاب کنید سعی کنید پسوند زیبایی باشد.
به عنوان مثال پسوندهایی مانند co و net و Info نسبت به پسوندی مانند biz.  هنگام تلفظ با لحن زیباتری بیان می شوند.

10- سعی کنید اسم انتخابی برای سایت، با کسب و کار شما مرتبط باشد.

در بخش زیر به تعدادی از اسامی مرتبط با کسب و کارهای مختلف اشاره کرده ایم.
توجه کنید لغاتی را که در زیر لیست کرده ایم می بایست با لغات مناسب دیگری ترکیب شوند و عباراتی خلاقانه ایجادشود.

برخی از لغات مرتبط با سایت های حوزه خبری و مجلات :
book – news – press – story – hint

برخی از لغات مرتبط با سایت های حوزه کاریابی :
job – info – work – employ

برخی از لغات مرتبط با سایت های حوزه فروم ها و تالارهای گفتگو و شبکه های اجتماعی :
group – club –  team –  members

برخی از لغات مرتبط با سایت های حوزه سرویس های حمایتی و کمک و خیریه :
task – support – help

مثال های بالا صرفاً موارد محدودی به منظور ارائه ایده برای اسم سایت بود.
برای ایجاد عبارات خلاقانه می توانید از ترکیب کلمات موجود در دسته بندی های مختلف نیز استفاده کنید.

11- از اسامی که نگارش فینگیلیش آنها به چند شکل مختلف امکان پذیر است خودداری کنید.

به عنوان مثال سایت Flickr را در نظر بگیرید.
این یک نمونه نامناسب از نامگذاری سایت است و نشان دهنده این است که هنگام انتخاب نام سایت، بررسی های لازم انجام نشده است. بسیاری از افراد هنگامی که این نام را بشنوند در هنگام تایپ کردن آنرا به اشتباه Flicker تایپ خواهند کرد!
به عنوان مثالی دیگر ممکن است شخصی بخواهد نام سایت خود را یوکالا قرار دهد اما این نام مناسبی نیست
زیرا املاء این نام، در ذهن برخی افراد ukala و در ذهن برخی دیگر youkala خواهد بود!
همچنین نام سایت phoneshop ممکن است برای برخی افراد Phoneshop و برای برخی دیگر phonshop و fonshop تداعی شود  و یا لغات rayane و rayaneh نیز از همین دسته هستند.
اما نام سایت خود ما یعنی esmyar را در نظر بگیرید. این نام به یک شکل مشخص نگارش می شود.
نکته: اگر نام دامنه مناسب و زیبایی را برای کسب و کار خود پیدا کردید که به دو مدل مختلف ممکن است نگارش شود، می توانید هر دو فرم نگارش آن دامنه را خریداری و ثبت کنید.

12- حتی الامکان از اعداد در اسم سایت استفاده نکنید.

اعداد در اسم سایت

پیشنهاد می شود جز در موارد خاص، در اسم سایت از اعداد چه به صورت عددی مثلاً 1000 و چه به صورت حروف مثلاً هزار خودداری کنید.  دلیل این است که استفاده از اعداد همواره باعث ایجاد ابهام برای مخاطبین هنگام تایپ کردن نام سایت خواهد شد و مثلاً وقتی کاربری سایتی را با نام هزار کالا می شوند نمی داند که آیا باید در مرورگر آنرا به صورت hezarkala وارد کند یا 1000kala  ؟!

13- استفاده از کلمه کلیدی در اسم سایت خوب است اما الزامی نیست.

اگر بتوانید نامی را خلق کنید که کلمه کلیدی کسب و کار شما در آن وجود داشته باشد بسیار ایده آل است (اما الزامی نیست). مثلاً دو سایت فرضی زیر را در نظر بگیرید که فرض می کنیم هر دو در زمینه ارائه محصولات ورزشی هستند:
اسم سایت اول مثلاً فروشگاه sportino است و اسم سایت دوم مثلاٌ فروشگاه aftab (آفتاب) است.
با توجه به اینکه در نام سایت اول کلمه کلیدی sport وجود دارد این موضوع از نظر مبحث SEO برای سایت اول یک امتیاز مثبت محسوب می شود و احتمال اینکه موتورهای جستجو این سایت را در جایگاه بالاتری قرار دهند بیشتر است. البته این به این معنی نیست که سایت اول حتماً رتبه بالاتری را در موتورهای جستجو کسب کند زیرا در کسب رتبه ده ها پارامتر مختلف دیگر نیز تاثیرگذار هستند.
اگر نام مناسبی را که حاوی کلمه کلیدی کسب و کارتان باشد پیدا نکردید ایرادی ندارد و این یک بن بست نیست. می توانید به جای آن از کلمات کلیدی دیگری که تا حدودی به کسب و کار شما نزدیک باشند استفاده کنید. حتی اگر چنین کلمه کلیدی را هم پیدا نکردید باز هم جای نگرانی وجود ندارد و می توانید از اسامی زیبا و خلاقانه دیگری استفاده کنید.
به عنوان مثال سایت معروف و شناخته شده MOZ (ماز) را در نظر بگیرید.
احتمالاً می دانید که زمینه اصلی فعالیت این سایت معروف، تولید محتوا و ارائه مطالب و اخبار و راهکارهای مرتبط با مباحث SEO (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) می باشد، با این حال اسم این سایت و نام دامنه اش (یعنی لغت MOZ ) هیچ ارتباطی با مباحث SEO ندارد!
این شرکت در طی سالها با استراتژی های صحیح خود را به عنوان یکی از معروفترین و معتبرترین سایت های فعال در زمینه SEO معرفی کرده است.
در بسیاری از شرکت های ایرانی نیز می توانید این موضوع را مشاهده نمایید.

14- در انتخاب اسم سایت جوانب مختلف و آینده را نیز در نظر بگیرید.

آینده نگری در انتخاب اسم

به عنوان یک اصل کلی بهتر است نام سایتتان را به گونه ای انتخاب نکنید که محدود به فعالیت در یک مکان یا شهر خاص شوید. زیرا ممکن است در آینده بخواهید کسب و کار خود را به مناطق دیگر نیز گسترش دهید.
همچنین اگر قرار است وب سایت شما یک وب سایت بین المللی باشد و مثلاً با چند کشور مختلف در ارتباط باشید، پیدا کردن اسم های زیبا برای سایت اهمیت بیشتری پیدا می کند و به همان میزان نیز کار شما سخت تر می شود. زیرا در این حالت باید بررسی کنید که نامی که انتخاب کرده اید در زبان های دیگر (زبان های کشورهای مد نظر) معنی بدی نداشته باشد و یا تداعی کننده تصویر بدی در آن دسته از مخاطبین نباشد.
احتمالاً برخی از نام های خارجی به گوشتان خورده است که در فارسی یا با لحن بدی تلفظ می شوند و یا معنی مناسب و خوشایندی ندارند.

15- نام سایت خود را به یک محصول خاص محدود نکنید.

مثلاً ممکن است در شروع فعالیت کسب و کارتان تصمیم دارید فقط در زمینه فروش میز و صندلی فعالیت کنید و لذا در حال حاضر مثلاً نام mizshop را برای سایت خود انتخاب کرده اید، اما ممکن است بعداً بخواهید ارائه مُبل و راحتی را نیز به کسب و کار خود اضافه کنید لذا بهتر است که نام مناسب تری را انتخاب کنید.

16- اسامی و ایده هایی که به ذهنتان می رسند را سریعاً یادداشت کنید.

هر ایده یا لغت و اسم زیبایی به ذهنتان رسید سریعاً آنرا یادداشت کنید. گاه ممکن است لغات مناسبی به ذهنتان خطور کند اما بعد از چند ثانیه به راحتی از یادتان بروند و دیگر نتوانید آنها را به خاطر بیاورید. لذا سعی کنید همواره یک دفترچه یادداشت کوچک به همراه خود داشته باشید.

17- یافتن ایده با استفاده از قابلیت های شبکه های اجتماعی

پس از اینکه با توجه به نکات فوق تعدادی اسم زیبا را پیدا کردید آنها را با دوستان و اطرافیان خود هم در میان بگذارید و نظرات آنها را نیز جویا شوید. همچنین می توانید در برخی از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام ، فیسبوک ، لینکدین یک سیستم نظرسنجی و رای گیری یا poll راه اندازی کنید و نظرات و پیشنهادات افراد مختلف را نیز دریافت و در صورت لزوم از آنها استفاده نمایید. البته معمولاً افراد کمی برای این کار وقت می گذارند و با شما همکاری می کنند و این طبیعی است.

>

18- بر استفاده از نام های استفاده شده و یا مشابه آنها اصرار نکنید.

از نام های تکراری خودداری کنید

همواره سعی کنید منحصر به فرد باشید و اسامی خلاقانه ایجاد کنید. هرگز از سایت های دیگر کپی برداری نکنید. پس از انتخاب اسم مورد، نظر سایت های رقیب را بررسی کنید و مطمئن شوید که اسمی که انتخاب کرده اید با نام سایت آنها تشابه زیادی نداشته باشد.
اگر در هر مرحله ای از فرایند تحقیق و بررسی خود متوجه شدید که نامی که انتخاب کرده اید قبلاً توسط شخص یا شرکت دیگری به ثبت رسیده است باید قید نام قبلی را بزنید و سراغ یک نام کاملاً متفاوت بروید. اشتباه برخی از افراد این است که تلاش می کنند همان نام را مقداری تغییر میدهند و نام مشابهی را ایجاد کنند!
قبلاً در خصوص ایرادات انتخاب نامی مشابه نام رقبا که اشتباهی مهلک و نابود کننده است صحبت کردیم.